Skarga do Trybunału Konstytucyjnego
Parę dni temu pisałem o decyzji klubu parlamentarnego w sprawie zaskarżenia do Trybunału Konstytucyjnego ustawy przedłużającej stosowanie podwyższonych stawek VAT do roku 2016 włącznie.
Ale skarga ta będzie mogła być złożona dopiero po uchwaleniu tej ustawy przez Parlament i podpisaniu jej przez prezydenta, co zapewne nastąpi dopiero pod koniec grudnia tego roku.
Ale ponieważ wspomniany projekt ustawy (a dokładnie dochody z tytułu podwyższonych stawek VAT, wynoszące przynajmniej 5-6 mld zł w 2014 roku), a także innej ustawy o zmianach w OFE (z tej z kolei do budżetu wpisano ok. 23 mld zł), są wręcz filarami projektu budżetu na 2014 rok, klub parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości złoży skargę w TK na proces uchwalania budżetu.
2. Przypomnijmy tylko, że Rządowe Centrum Legislacyjne (RCL) twierdzi, że zakomunikowana już jakiś czas temu przez premiera Tuska i ministra Rostowskiego, decyzja o przedłużeniu obowiązywania podwyższonych stawek VAT na kolejne 3 lata, może być niezgodna z Konstytucją RP.
Wprowadzone przez rząd Tuska podwyższone stawki podatku VAT (z 22% na 23% oraz z 3% na 5% i z 7% na 8%), miały obowiązywać od 1 stycznia 2011 do 31 grudnia 2013 i z dniem 1 stycznia 2014 roku, miały automatycznie powrócić do stanu poprzedniego jeżeli państwowy dług publiczny (liczony tzw. metodą krajową), nie przekroczy poziomu 55% PKB.
Na koniec 2012 roku tak właśnie było, relacja państwowego długu publicznego do PKB liczonego metodą krajową wyniosła 53,7% PKB.
W tej sytuacji proponowane przez rząd, przedłużenie obowiązywania tych stawek o kolejne 3 lata, zdaniem ekspertów RCL, może być niezgodne z konstytucyjną zasadą zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa.
Jednak konieczność powrotu do wcześniejszych stawek podatku VAT, oznaczałaby zmniejszenie dochodów z tego podatku o kwotę 5-6 mld zł (taki szacunek rocznego wzrostu dochodów z tego podatku zamieścił resort finansów w projekcie ustawy kiedy stawki te były podwyższane, a więc w 2010 roku), a w warunkach roku 2014 być może nawet kwoty 7 mld zł.
Jest już precedensowe rozstrzygnięcie TK w podobnej sprawie. Otóż w 1996 rząd zdecydował się na likwidację ulg mieszkaniowych w podatku dochodowym od osób fizycznych, które miały obowiązywać przez kilka kolejnych lat i TK w 1997 to rozwiązanie uchylił, uzasadniając to niezgodnością z Konstytucją, zmiany reguł gry w jej trakcie.
3. Drugi filar projektu budżetu na 2014 roku to projekt zmian w ustawie o OFE. Tego projektu nie ma nawet w Sejmie, ma się w nim pojawić w połowie listopada 2014 roku i najprawdopodobniej jeżeli zostanie w ogóle uchwalony, to dopiero w roku następnym.
Przypomnijmy tylko, że według projektu tej ustawy, rząd Tuska przechwytuje z OFE przynajmniej 120 mld zł obligacji skarbowych, co pozwoliło mu w projekcie budżetu na 2014 rok zmniejszyć koszty obsługi części krajowej długu publicznego o około 8 mld zł.
Ponadto przy pomocy tzw. suwaka (chodzi o środki wszystkich tych ubezpieczonych ,którzy w najbliższych 10 latach przejdą na emerytury), rząd Tuska zamierza pozyskać kolejne środki, które pozwoliły na zmniejszenie dotacji budżetowej do FUS w 2014 roku o około 15 mld zł w stosunku do roku 2013.
4. W sytuacji kiedy w projekcie budżetu na 2014 rok jest zapisanych około 30 mld zł co najmniej wątpliwych dochodów i zmniejszonych wydatków budżetowych, trudno czekać i przyzwalać na procedowanie takiego projektu przez najbliższe 3,5 miesiąca.
Stąd właśnie skarga do TK na procedurę uchwalania budżetu i podniesienie wobec Trybunału kwestii czy można ten projekt oprzeć na projekcie ustawy o zmianach w OFE, którego nie nawet w Sejmie i innego projektu który wprawdzie do Sejmu wpłynął ale na etapie prac rządowych, RCL zwracał uwagę na jego niekonstytucyjność?
Zbigniew Kuźmiuk