PROJEKT UDANE ŻYCIE Jak przygotować dziecko do dorosłego życia?
Już ponad 1 200 wyświetleń ma zapis konferencji on-line „Projekt udane życie. Jak przygotować dziecko do dorosłości?” W konferencji zorganizowanej przez Stowarzyszenie Wspierania Edukacji i Rodziny STERNIK wzięli udział specjaliści z USA i Polski, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami. Stowarzyszenie STERNIK prowadzi koedukacyjne przedszkole oraz szkoły dla dziewcząt STRUMIENIE i dla chłopców ŻAGLE na przedmieściach Warszawy.
„Nie możemy kontrolować upływu czasu, ale mamy wpływ na to, jakimi dorosłymi staną się nasze dzieci”– powiedziała Holly Salls, amerykańska pedagog i autorka książki „Character Education: Transforming Values into Virtue” („Wychowanie charakteru: przekształcenie wartości w umiejętności”). Podkreśliła ona wagę kultury rodzinnej – zwyczajów, które budują u dzieci hojność, cierpliwość, uprzejmość i wiele innych umiejętności niezwykle istotnych w dorosłym życiu. Ważnym miejscem ich rozwijania są wspólne posiłki. Stół rodzinny to miejsce, przy którym każdy może opowiedzieć o tym, czym żyje i gdzie uczymy się służyć sobie nawzajem. Służba będzie polegała na przygotowaniu posiłku i nakryciu do stołu, na zatroszczeniu się o podanie półmiska z jedzeniem najpierw sąsiadowi a potem sobie, na sprzątnięciu po jedzeniu. Te drobne czynności pozwalają na wzmacnianie u dziecka poczucia przynależności i tożsamości, które odgrywają decydujące znaczenie w jego rozwoju osobistym i społecznym.
Salls mówiła o wielkiej wadze współpracy rodziny i szkoły w wychowaniu młodego człowieka. Odpowiednikiem kultury rodzinnej w domu jest uczenie dzieci zasad dobrego wychowania w szkole. Uczestniczy w tym cały personel szkolny nie tylko podczas lekcji, ale także na przerwach. W ten sposób dzieci mają szansę od najmłodszych lat wzrastać w kompetencjach społecznych, wytrwałości, równowadze i umiejętności podejmowania decyzji.
Temat ten rozwinęli uczestnicy panelu
„Kompetencje kluczowe dla życiowego sukcesu Twojego dziecka”.
„Kiedy skończyłem 4 klasę szkoły podstawowej, chciałem grać w drużynie piłkarskiej - mówił Dariusz Cupiał, twórca Tato.net. - Mój ojciec odbył wtedy ze mną poważną rozmowę, którą pamiętam do dziś. Poprosił, abym przyniósł świadectwo. Nie było na nim zbyt wiele dobrych ocen. Spojrzał mi głęboko w oczy i powiedział: „Zgadzam się, możesz grać, ale dopiero wtedy, gdy przyniesiesz mi świadectwo, na którym będą same piątki. No, mogą być cztery czwórki”. Pracowałem na zgodę taty cały rok i udało się. Ale najważniejsze w tej rozmowie było jedno jego zdanie: „Wiem, że ty to możesz zrobić, ja ciebie znam”.
„Moi rodzice brali na poważnie moje aspiracje, byli zawsze dla mnie oparciem – dodała absolwentka szkoły „Strumienie” Alicja Dynowska. – Gdy chciałam realizować jakąś pasję pomagali mi, zachęcali, a później motywowali do wytrwania w powziętym postanowieniu. Rodzice są moimi największymi autorytetami przez to, że mogę liczyć na ich wsparcie, szczerą rozmowę i na rady, które pokazują mi szerszą perspektywę.”
Tej umiejętności uczy się człowiek w rodzinie, aby później rozwinąć ją w szkole. „Szkoła i rodzina to społeczności ludzi współodpowiedzialnych i współzależnych – zauważyła Dobrochna Lama, współtwórczyni i wieloletnia dyrektor pierwszych placówek Stowarzyszenia STERNIK w Polsce. – Dlatego niezwykle cenne jest tworzenie społeczności, środowiska wychowawczego dla dziecka. Jest takie afrykańskie przysłowie: Jedno dziecko wychowuje cała wioska. Dlatego najlepszą formą przygotowania młodego człowieka do dorosłego życia jest stworzenie takiej placówki edukacyjnej, która realnie, a nie tylko deklaratywnie staje się prawdziwą społecznością ludzi współodpowiedzialnych i współzależnych.”
„Mam już sporo doświadczeń i pracuję z ludźmi, którzy ukończyli różne uczelnie, często zajmują oni wysokie stanowiska – mówił prowadzący panel Maciej Wiśniewski, specjalista w zakresie przywództwa i zarządzania. - Merytorycznie są oni bardzo kompetentni, lecz jednym z ich największych braków kompetencyjnych są umiejętności społeczne. Stanisław Jerzy Lec powiedział, że nie wystarczy mówić do rzeczy, trzeba mówić do ludzi. Do tych niezbędnych w życiu kompetencji dochodzi odwaga, abym wiedział co ja mogę zrobić, a co może zrobić ktoś inny, pokora, aby pogodzić się z tym, czego zrobić nie mogę i roztropność, żeby odróżniać jedno od drugiego.”
Po konferencji odbyły się warsztaty edukacyjne, które poprowadzili Anna i Janusz Wardakowie - założyciele i liderzy Akademii Familijnej w Polsce.
Osoby zainteresowane pogłębieniem tematyki rozwoju kompetencji u dzieci zachęcamy do odwiedzenia strony www.kompetencjeosobiste.pl