Priorytet – bezpieczeństwo finansowe Polaków
Podobnie jak przedwojenna Polska Kasa Opieki tak dziś Bank Pekao SA wzmacnia pozycję finansową Polaków i wspiera markę Polski na świecie.
Kiedy Polska po długim okresie rozbiorów powróciła na mapę Europy, aż 8 mln jej obywateli pozostawało poza granicami kraju, blisko jedna czwarta wszystkich żyjących wówczas Polaków. Emigranci włączyli się w odbudowę polskiej państwowości, przekazując pieniądze przez znajomych wybierających się do kraju. W 1929 r., kiedy na nowojorskiej giełdzie gwałtownie spadły ceny praktycznie wszystkich akcji, pociągając za sobą łańcuch bankructw i zadłużenia, prawie wszystkie kraje na świecie dotknął wielki kryzys.
Ministerstwo Skarbu odrodzonej Polski ruszyło wtedy na ratunek swoim obywatelom, którzy chcieli pomóc rodzinom w kraju oraz szukali dobrego zabezpieczenia dla swoich oszczędności. Powołano Bank Polską Kasę Opieki Spółkę Akcyjną, na którego czele stanął były żołnierz Legionów Henryk Gruber. Bank był dla niego misją nie tylko na polu biznesu i finansów. Za jego pośrednictwem chciał budować markę Polski na świecie. W swoich notatkach zapisał: „Fałszywe wieści, tendencyjne artykuły, złośliwe wywiady i plotki skierowane przeciwko Polsce przewijały się przez łamy różnojęzycznej prasy. Zatrute ich ostrze było dotkliwe i nasuwało ideę reformy dotychczasowego systemu i stworzenia niezależnej komórki, głoszącej prawdę o Polsce”.
Miały to zmienić nie tylko stworzony przez niego Polski Instytut Współpracy z Zagranicą, lecz także sieć zagranicznych placówek Banku Pekao. Oddziały we Francji, Palestynie, Argentynie i Stanach Zjednoczonych pełniły ważne funkcje społeczne i kulturowe. Były ośrodkami polskości, które inicjowały i podtrzymywały życie polskiej diaspory, a przede wszystkim budowały nowoczesny patriotyzm oparty na myśleniu o silnej gospodarce kraju.
Zagraniczne oddziały banku wspierały młode polskie inicjatywy biznesowe. W 1933 r. oddział argentyński udzielił pożyczki hipotecznej Spółce Kolonizacyjnej „Vistula”. Pożyczka ta umożliwiła ocalenie tego przedsiębiorstwa. Rok później Oddział Palestyński zaprezentował się na Targach Lewantyńskich z własnym stoiskiem, gdzie prezentowano wyroby krajowe i bogactwa naturalne Polski. W Paryżu bank kupił upadającą księgarnię Gebethner i Wolff – Księgarnia Polska – i założył bibliotekę oświatową w Domu Polskim, a w Lens i Freyming-Merlebach – czytelnie. Czytelnia powstała również w Buenos Aires.
Jednym z najważniejszych elementów misji Banku Polskiej Kasy Opieki było promowanie oszczędzania pieniędzy. Służyły temu obchody Międzynarodowego Dnia Oszczędności, często urządzane jednocześnie z Narodowym Świętem Niepodległości. Tylko w 1937 r. w obchodach na terenie Francji wzięło udział ponad 50 tys. Polaków! Już rok później z satysfakcją odnotowano, że „społeczeństwo wychodźcze organizuje samorzutnie takie obchody, dowodząc tym, że idea oszczędności została należycie zrozumiana i że przynosi ona korzyści szerokim masom emigracji”.
Również współcześnie Bank Pekao SA dba o bezpieczeństwo finansowe Polaków. Wartości i idee, które przyświecały Polakom ponad 100 lat temu, wielokrotnie przypominał prezydent Lech Kaczyński, wielki propagator idei patriotyzmu gospodarczego. Podczas sejmowego orędzia, wygłoszonego 22 maja 2009 r. mówił, że „nieskrępowany żadnymi regułami rynek nie jest odpowiedzią na wszystkie problemy. Solidarność, spoistość tkanki społecznej jest dla rozwoju gospodarczego równie niezbędna jak konkurencja w mnożeniu zysków i indywidualne ambicje. Wolność i solidarność powinny się nawzajem wspierać. Siła gospodarki bierze się z ludzkiej pracy. To ona prowadzi do dobrobytu i powiększania narodowego majątku”.
Fundamentem współczesnego patriotyzmu gospodarczego jest państwo, które aby skutecznie realizować swoje zadania wobec obywateli, musi zachować kontrolę nad strategicznymi gałęziami gospodarczymi, takimi jak choćby sektor energetyczny czy finansowy. Istotnym elementem tego ostatniego jest Bank Pekao SA, drugi największy bank uniwersalny w Polsce z ponad 240 mld zł aktywów, z którego usług korzysta dziś blisko 6 mln klientów. Na przestrzeni wielu lat swojego działania bank przeszedł ogromną transformację – pierwszy w Polsce udostępnił klientom bankomat, pierwszy wprowadził karty kredytowe, usługi biura maklerskiego, wdrożył także takie rozwiązania, jak założenie konta na selfie, bankową aplikację mobilną dla dzieci, pierwszy korzystał z biometrii i udostępnił możliwość weryfikacji tożsamości klientów e-dowodem.
Materiał powstał przy współpracy z Bankiem Pekao SA