Powrót Niezłomnych - dodatek do "wSieci"
Tygodnik „wSieci” do najnowszego wydania załącza obszerny dodatek, w całości poświęcony Żołnierzom Wyklętym. W związku dniem (1 marca), kiedy oddajemy część tym bohaterom, redakcja przypomina ich sylwetki, fakty, a także pokazuje współczesny odbiór ich działań.
W magazynie Tomasz Łysiak w artykule „Wilk i orzeł” pisze o konieczności odbudowania znaczenia i wielkości działań Żołnierzy Wyklętych. Wskazuje m.in.: Za słuszne należy uznać nie tylko przywracanie pamięci Wyklętym jako takim, lecz także umocowanie w świadomości społecznej powodu ich walki. To wcale nie jest rzecz oczywista. Z kolei w rozmowie dr. hab. Krzysztof Szwagrzyk, w materiale pt. „Wyklętych już nikt nie zatrzyma” zauważa, że Żołnierze Wyklęci powracają. Dla lokalnych społeczności stają się ważni, stają się bohaterami, którymi można się chwalić. Ludzie organizują się sami, by oddawać hołd tym, którzy na ich terenie przed laty zginęli albo zostali zamordowani.
W dodatku do tygodnika autorzy przybliżają sylwetki bohaterów antykomunistycznej partyzantki. O majorze Zygmuncie Szendzielarzu, pseud. „Łupaszka” pisze Tadeusz M. Płużański w artykule „Nie jesteśmy żadna bandą”, natomiast tekst „Komendant” pióra Piotra Zaremby przywołuje postać majora Mariana Bernaciaka „Orlika”. Ten sam autor podejmuje także temat dotyczący filmu „Historia Roja” i pisze m.in.: Ja odebrałem ten film jako wstrząsające epitafium. […] Pożegnanie z kimś, kto nawet jeśli był zmuszony do miotania się i robienia rzeczy strasznych, bo trwająca w nieskończoność wojna jest straszna, zachował najbardziej pierwotną czystość. Tym chłopcom takie pożegnanie się po prostu należało.
W dodatku znajdziemy również wywiady przeprowadzone przez Marcina Fijołka z założycielami i właścicielami popularnej marki Red Is Bed promującej wartości patriotyczne („Spoiwo młodych”), a także z Dariuszem Malejonkiem, założycielem grupy Maleo Reggae Rockers i autorem projektu „Panny Wyklęte („Odkrywajmy zakazane historie”).
Więcej o Żołnierzach Wyklętych w 36-stronicowym dodatku do tygodnika „wSieci”, którego partnerem jest Fundacja PGNiG - w sprzedaży od 29 lutego br., także w formie e-wydania na http://www.wsieci.pl/e-wydanie.html.