Autorzy 2023 - promocja!

Archiwum

Wydanie nr 05/2016 (36)

TEMAT MIESIĄCA

10
O POLSKĘ ŚWIADOMĄ SWEJ POZYCJI W EUROPIE S. JADWIGA WIŚNIEWSKA
12
ORĘDOWNIK NIEPODLEGŁOŚCI KAZIMIERZ SABBAT JACEK KRZYSZTOF DANEL
14
„ANTYPOLSKA FALA” PIOTR KARDELA
17
WSPÓLNOTA LOSU KRZYSZTOF TARKA
20
AMERYKAŃSKI PREZENT NA MILLENNIUM ADAM HLEBOWICZ

WEHIKUŁ CZASU

22
MAJ MICHAŁ KOMUDA

WYWIAD NIESZPIEGOWSKI

26
OSTATNIE OFIARY FÜHRERA Z FLORIANEM HUBEREM ROZMAWIA WOJCIECH OSIŃSKI

BITWA MIESIĄCA

30
OSTATNIA BITWA BRYGADY ŚWIĘTOKRZYSKIEJ JAN ŻARYN

KALENDARZ AGAD

32
PIERWSZA KONSTYTUCJA W EUROPIE JACEK KROCHMAL

DAWNO TEMU

34
TRAKTAT W RADNOT KAROL ŻOJDŹ

FELIETONY

37
SERCE NARODU GRZEGORZ GÓRNY
64
HISTORIA MNIEJ ZNANA RYSZARD CZARNECKI
45
OCALAŁ TYLKO OBRAZEK PAWEŁ KOWAL
78
MIESZKO POLITYKIEM PIOTR ZAREMBA
79
1905 PAWEŁ SKIBIŃSKI
80
LOGIKA WOJNY PIOTR ZAREMBA
83
NIAŃKI AKUNINA PIOTR SKWIECIŃSKI
83
U POCZĄTKÓW MAREK JUREK

ZDARZYŁO SIĘ

30
WALERIAN ŁUKASIŃSKI – POLSKI PROMETEUSZ JAROSŁAW CZUBATY
42
PRZYWRACANY PAMIĘCI MARIA BALICKA
45
WIELKA UCIECZKA PIŁSUDSKIEGO MATEUSZ KOSIŃSKI
48
POKONAĆ SIEBIE PIOTR KOCYAN
52
PANIE TRUMAN, ŚPUŚĆ TA BANIA ANDRZEJ RAFAŁ POTOCKI
56
SZPIEG W WATYKANIE ARKADIUSZ STEMPIN
58
UB A KUL TOMASZ PANFIL
61
STRAŻNIK LUDZKIEGO ŻYCIA ELŻBIETA CARTON DE WIART, PIOTR I. ROSZKOWSKI

GRY O TRON

65
ZYGMUNT STARY MAREK BARAŃSKI

POLITYKA HISTORYCZNA

66
SZANSA, JAKICH MAŁO PIOTR MAZUREK
68
STULECIE CZASU MICHAŁ TOMASZ WÓJCIUK

ZIEMIAŃSTWO

70
SZAŁ UNIESIEŃ W CHRZĘSNEM MARCIN OŁDAK
73
PANI KIEDRONIOWA GRZEGORZ GRABSKI

MILLENNIUM +50

76
GNIEZNO, POZNAŃ 1050 LAT PÓŹNIEJ JERZY DĄBROWSKI

PEŁNA KULTURA

80
ODZYSKAJMY OBRAZY BRACTWA ŚW. ŁUKASZA ADAM MICHALAK
84
ZNAK PAŃSTWA I NARODU Z ALFREDEM ZNAMIEROWSKIM ROZMAWIA TOMASZ KARPOWICZ
86
WŚRÓD KSIĄŻEK MAREK KLECEL

Z FOTOTEKI IPN

88
NIELEGALNE ŚWIĘTO KATARZYNA ADAMÓW

ZE ZBIORÓW MPW

89
POWSTAŃCZE PIENIĄDZE RAFAŁ BRODACKI

Z KOTŁA DZIEJÓW

90
„DLA MNIE DROGA LEGALNA ZAMKNIĘTA” AGNIESZKA ŻUREK

CZYM STRZELAĆ

91
PANCERNIK „BISMARCK” KACPER GROCHOCKI

DIABEŁ NIE MÓGŁ

92
AWANTURY JEJMOŚCI PILSZTYNOWEJ JOANNA PUCHALSKA

CHLEBA NASZEGO

94
OWOCE NIEZAKAZANE KRZYSZTOF ŻARYN

KOMIKS

96
CZERWONE MAKI MAREK OLEKSICKI, BARTOSZ SZTYBOR

WSZYSCY ŚWIĘCI

98
JAM PAWEŁ II ARTUR MOCZARSKI

NAC PREZENTUJE

99
KOLOROWE SŁOWA NA SZARYM TLE SYLWIA ZAWACKA
okładka
 
 

Majowa edukacja historyczna

 

W maju wypada porozmawiać o edukacji – tej powszechnej i tej skierowanej do młodego pokolenia Polaków. Z jednej strony to czas matur, z drugiej – książkowych targów. Możemy zatem poddać się refleksji dotyczącej stanu edukacji w Polsce, szczególnie nauczania historii w szkole.

Stan nauczania historii w szkole nie jest zadowalający. Ostatnia reforma edukacji z czasów PO okazała się niewypałem. Podstawa programowa wprowadzona w przeddzień Wigilii 2008 r., jakby bocznym wejściem, spowodowała twardą reakcję części rodziców i środowisk patriotycznych. Kolejne grupy osób, głównie działaczy „Solidarności” z lat 80., podejmowały rotacyjną głodówkę, by wymusić na pani minister właściwą reakcję. Ostatecznie ówczesny prezydent RP Bronisław Komorowski zaprosił strony konfliktu do swojego pałacu i skłonił kierownictwo resortu edukacji do dokonania lekkiego makijażu; jeden z wątków przedmiotu historia i społeczeństwo, de facto jedynego podtrzymującego powszechność nauczania historii w szkole, pt. „Narodowy Panteon i Ojczyste Spory”, został wyniesiony do rangi obligatoryjnego, a nie fakultatywnego. Dziś wiemy, że te próby ratowania nauczania historii w szkole średniej były nieskuteczne. Nie sprawdził się system trzyletniego gimnazjum ani trzyletniego liceum. Nie tylko historia, lecz także inne przedmioty w cyklu de facto dwuipółletnim nie są do ogarnięcia przez młodzież, a i nauczyciel nie jest w stanie sprostać wymogom kształcenia wyznaczonym przez planistów, z racji olbrzymiego materiału przeznaczonego do przekazania uczniom. Dziś wiemy, że obecne kierownictwo MEN jest skłonne powrócić do systemu sprzed lat, czyli wprowadzić z powrotem czteroletnie liceum, a niższe stopnie kształcenia podzielić albo wedle modelu 4 plus 4, albo 3 plus 5, tak by ośmioletni cykl nauki powszechnej przygotowywał kandydatów do wyboru wariantowych opcji kształcenia na poziomie edukacji ponadgimnazjalnej. Dzięki temu jest szansa, że historia będzie obowiązkowo nauczana dwa razy w cyklu czteroletnim, do ostatnich dni przed maturą. Niezależnie od wyboru przez uczniów rodzaju szkoły, profilu klasy i przedmiotów na egzaminie maturalnym.

Dlaczego historia jest tak ważnym przedmiotem w szkole powszechnej? Skoro zgodziliśmy się, by państwo zobowiązać do kształcenia dzieci i młodzieży w placówkach szkolnych, to przecież dlatego, że jesteśmy – jako wspólnota – odpowiedzialni za wychowanie kolejnych pokoleń w zgodzie ze stanem wiedzy i w systemie wartości wyznawanym przynajmniej przez większość tejże wspólnoty. Wśród tych wartości są poza dyskusją wolność i umiłowanie ojczyzny. Nikt w Polsce się nie przyzna, że jako Polak źle życzy swojej ojczyźnie, a jako człowiek chciałby żyć w izolacji. Otóż historia to wprawdzie niejedyny (są: język polski, katecheza, czasem geografia i inne), ale najdoskonalszy przedmiot nauczania w szkole, dzięki któremu młody człowiek staje się zdolny do wolności i odpowiedzialności zarazem. Przeszłe wydarzenia, postawy bohaterów i analiza błędów naszych przodków pozwalają nam z pokolenia na pokolenie – zarówno w wymiarze personalistycznym, jak i wspólnotowym – nie zapomnieć o Polsce.

A szczególnie może, w wypadku Polaków, wiedza dotycząca majowych rocznic pozwala nam lepiej zrozumieć odziedziczone wady i zalety. Od pierwszych dni tego miesiąca mamy nad czym dumać, od kogo się uczyć. Dzień 1 maja – przymusowe święto w Polsce komunistycznej od 1950 r. – przegrał ostatecznie z dniem 3 maja, upamiętniającym uchwalenie konstytucji, pierwszej w Europie, oraz ze świętem Matki Boskiej Królowej Korony Polskiej. Nawet dzień 2 maja – Dzień Flagi, choć młode to święto – wygrał z Dniem Pracy, bo odwołujemy się tego dnia do autentycznych polskich symboli narodowych. Kolejne tygodnie przypominają o bohaterach spod Monte Cassino, którzy po dniach boju ostatecznie 18 maja zdobyli wzgórze; o papieżu ranionym 13 maja na placu św. Piotra przez sprawców, którzy za wszelką cenę chcieli podtrzymać przy życiu Imperium Zła. Majowe dni to także wydarzenie z 1926 r., kiedy dramatycznie zbiły się polskie racje: czy można reperować demokrację przez jej niszczenie i zadany gwałt? Gdzie jest granica, to wiecznie zobowiązujące nas „non possumus”, za którą bierność staje się przyzwoleniem?

 

Jan Żaryn

W najnowszym „wSieci Historii”

21.04.2016

W tym wydaniu zachęcamy do przyjrzenia się polskiej emigracji powojennej. Kapłan w polityce? Wyjątki się zdarzają, jak w przypadku ks. prałata Zygmunta Kaczyńskiego. W emigracyjnym rządzie Stanisława Mikołajczyka (1943–1944) został ministrem i objął resort – przypomina s. Joanna Wiśniewska w artykule „O Polskę świadomą swojej pozycji w Europie”. Natomiast o Kazimierzu Sabbacie, prezydencie Rzeczypospolitej Polskiej na Uchodźstwie, w związku z wydaną pod koniec ubiegłego roku jego biografią pisze Jacek Krzysztof Danel w tekście „Orędownik niepodległości”. Z kolei w tekście „Antypolska fala” Piotr Kardela wyjaśnia, skąd się wziął na świecie, szczególnie w USA, pogląd, że Polacy odpowiedzialni za śmierć Żydów podczas II wojny światowej.


Najnowszy numer miesięcznika „wSieci Historii” w sprzedaży od 21 kwietnia br. także w formie e-wydania dostępnego na urządzeniach mobilnych z systemem iOS oraz Android w bezpłatnej aplikacji wSieci.

Czytaj więcej

„Antypolska fala”

21.04.2016

„Dla nas, Polaków, to oczywiste, że podczas II wojny światowej nie było »polskich obozów koncentracyjnych«, nie uczestniczyliśmy jako naród w Holokauście” – pisze Piotr Kardela.



Czytaj więcej

Ostatnia bitwa Brygady Świętokrzyskiej

21.04.2016

„Holýšov to mała czeska miejscowość. Większość Polaków zapewne nie wie, jak bardzo jest związana z historią naszego narodu” – przypomina Jan Żaryn.

Czytaj więcej

Znak państwa i narodu

21.04.2016

„Herb Polski jest jednym z sześciu najstarszych na świecie” – o znaczeniu symboli narodowych z Alfredem Znamierowskim, heraldykiem i weksylologiem, autorem książki „Orzeł Biały – znak państwa i narodu”, rozmawia Tomasz Karpowicz.

Czytaj więcej

Katolicki Uniwersytet Lubelski pod czujnym okiem UB

21.04.2016

Przez lata od 1945 r. agenci wpływu nie byli w stanie zmienić antykomunistycznego nastawienia studentów i pracowników KUL – pisze Tomasz Panfil.

Czytaj więcej
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła