Autorzy 2023 - promocja!

Kongres "Tak dla CPK" w Kaliszu – Eksperci ostrzegają przed opóźnieniami i wykluczeniem regionów

opublikowano: 24 marca 2025
Kongres "Tak dla CPK" w Kaliszu – Eksperci ostrzegają przed opóźnieniami i wykluczeniem regionów

W dniach 22-23 marca 2025 roku w Kaliszu odbył się ogólnopolski kongres Stowarzyszenia Tak dla CPK. W wydarzeniu wzięli udział eksperci, samorządowcy, wolontariusze oraz pasjonaci transportu, by wspólnie dyskutować o przyszłości systemu transportowego w Polsce i dalszych losach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Kongres otworzył prezes stowarzyszenia Maciej Wilk, który podkreślił ogromne znaczenie społecznego zaangażowania. – Gdyby nie obywatele, projekt CPK byłby już przeszłością – zaznaczył.

Głos zabrał również prezydent Kalisza Krystian Kinastowski, który wyraził sprzeciw wobec proponowanej przez rząd koncepcji budowy kolejowej obwodnicy miasta. – To realne zagrożenie dla zrównoważonego rozwoju Kalisza – powiedział.

Szczególne emocje wzbudziły wystąpienia byłego prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda oraz eksperta ds. kolei Patryka Wilda, którzy dokonali podsumowania działań spółki pod nowym kierownictwem.

Mikołaj Wild wskazał na opóźnienia w wydawaniu kluczowych decyzji administracyjnych oraz brak rygoru natychmiastowej wykonalności dla decyzji lokalizacyjnej, co jego zdaniem miało charakter polityczny. Zwrócił również uwagę na absurdalność planów modernizacji Lotniska Chopina jako tymczasowego rozwiązania, które może oznaczać dalsze odsuwanie CPK w czasie — być może aż do drugiej połowy lat 30.

Sceptycznie odniósł się też do kwestii audytów zapowiadanych przez nowego pełnomocnika rządu ds. CPK – Macieja Laska. Żaden z audytów nie został przeprowadzony, a w ich miejsce pojawiła się wewnętrzna „samoocena” pracowników spółki.

Patryk Wild podkreślił z kolei, że program budowy linii kolejowych w ramach CPK został praktycznie zatrzymany. W jego ocenie zamrożono kluczowe decyzje środowiskowe, ograniczono działania związane z pozyskiwaniem funduszy unijnych i podważono koncepcję zintegrowanej komunikacji w Polsce. – Pozostawiono tylko kierunek wschód-zachód, zaniedbując osie północ-południe, tak istotne dla Europy Środkowej – powiedział.

Skrytykował również podniesienie prędkości na linii KDP (tzw. igrek) do 320 km/h, wskazując, że wykluczy to średniej wielkości miasta – takie jak Kalisz – z dostępu do szybkiej kolei. Ostro ocenił również plan budowy tzw. bajpasa kaliskiego, który mimo ogromnych kosztów przyniesie minimalne korzyści czasowe, a ograniczy dostęp Kalisza do połączeń.

W swoim wystąpieniu określił nową strategię CPK jako „WANNNDA-lizm rozwoju”, czyli: wykluczającą, antyprzemysłową, nieefektywną, nieintermodalną, niegospodarną, dywersyjną i antyunijną.

Kongres zakończył się deklaracją dalszego zaangażowania społecznego w obronie CPK jako projektu nie tylko komunikacyjnego, ale także gospodarczego i strategicznego dla Polski. Organizatorzy zapowiedzieli kolejne działania w ramach obywatelskiego projektu ustawy obligującej rząd do kontynuacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

 

 

Źródło: Materiały organizatora

 



 

Zaloguj si�, by uzyska� dost�p do unikatowych tre�ci oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj si� | Zapomnia�em has�a