Europejski znak jakości dla programu Youngster
Europejski certyfikat jakości dla programu Youngster, za wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży wiejskiej! Program edukacyjny Youngster został doceniony i wyróżniony prestiżowym tytułem European Language Label – europejskim znakiem jakości w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych.
W Polsce konkurs ELL prowadzony jest od 15 lat przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji – Narodową Agencję Programu Erasmus+ oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej. W tegorocznej edycji konkursu jednym z laureatów jest Youngster – program nauki języka angielskiego dla uczniów klas trzecich szkół gimnazjalnych z terenów wiejskich. Jego głównym celem jest wyrównanie szans edukacyjnych młodzieży wiejskiej w zakresie nauki języków. Program jest realizowany przez fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej i wydawnictwo Macmillan Polska.
Jesteśmy ogromnie dumni z tego wyróżnienia. Od 9 lat z sukcesem wspieramy Program Youngster najnowocześniejszymi narzędziami edukacyjnymi, by skutecznie likwidować różnice w poziomie języka angielskiego pomiędzy wsią i miastem. W czasie dodatkowych zajęć gimnazjaliści otrzymują najlepsze pomoce naukowe dostępne na rynku. To element strategii, której celem jest podwyższanie poziomu nauczania w polskich szkołach – podkreśla Dyrektor Regionalny Macmillan Polska, Agnieszka Schwartz-Vincent.
Podstawowymi założeniami dydaktycznymi Programu Youngster są:
- formuła „all carrot, no stick” – młodzież uczy się przez zabawę – bez odpytywania, klasówek, ocen i stresu z nimi związanego,
- małe, maksymalnie 15 osobowe grupy, które ułatwiają komunikację i przyswajanie wiedzy,
- 90 godzin lekcyjnych w roku szkolnym, co przekłada się na 3 godziny dodatkowych zajęć językowych w tygodniu.
Efektem programu są wyższe wyniki na egzaminie gimnazjalnym z języka angielskiego. Dobre rezultaty wpływają z kolei na wzrost poczucia własnej wartości i pewności siebie, rzutując niejednokrotnie na ich decyzje dotyczące dalszej edukacji oraz w dłuższej perspektywie zmiany ich postaw życiowych.
Według naszych danych, uczniowie biorący udział w Youngsterze osiągają lepsze wyniki na egzaminie gimnazjalnym, niż ich rówieśnicy ze szkolnej ławki, nieuczestniczący w programie. W przypadku egzaminu na poziomie podstawowym w roku szkolnym 2015/16, był to wynik o ok. 9 punktów wyższy, a tym samym zbliżony – według danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej – do średnich rezultatów, osiąganych przez uczniów w dużych ośrodkach miejskich – powiedział dr Grzegorz Śpiewak, koordynator Programu Youngster.
W tym roku szkolnym realizowana jest 10. edycja Programu Youngster. Do tej pory skorzystało z niego ponad 28 tysięcy uczniów z ponad 360 gimnazjów wiejskich z całej Polski. Beneficjentami programu jest także ponad 400 nauczycieli, objętych kompleksowym wsparciem merytorycznym, w tym m.in. corocznymi szkoleniami metodycznymi.